Suchość w jamie ustnej może być problemem, który bardzo obniża komfort życia. Warto wiedzieć nieco więcej na temat tej dolegliwości, a także sposobów walki z nią. Osoby, które mają bardzo sucho w jamie ustnej powinny wiedzieć, że z tym problemem da się skutecznie walczyć.

Suchość w ustach – co to jest?

Osoby, które mają bardzo sucho w jamie ustnej mają wrażenie, że brakuje im śliny. Suchości towarzyszyć może wiele objawów, do których należy spierzchnięcie warg, uczucie suchości w gardle, problemy z mówieniem, zaburzenia smaku, a także pieczenie języka.

Kserostomia, czyli suchość w jamie ustnej, bywa problemem samym w sobie, często też może być objawem toczących się w organizmie stanów chorobowych. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że suchość w jamie ustnej ma niekorzystny wpływ na jej funkcje. Ślina bowiem posiada właściwości antybakteryjne, które zapobiegają powstawaniu próchnicy, aft czy owrzodzeń. Dlatego też właściwe nawilżenie jamy ustnej ma niebagatelne znaczenie. Brak śliny może także prowadzić do nieprawidłowego formowania kęsów pokarmu przy jedzeniu, co ostatecznie często kończy się niedożywieniem bądź też groźnym zakrztuszeniem.

Suchość w ustach – przyczyny

Suchość w ustach bierze się zazwyczaj z zaburzeń w wydzielaniu śliny. Mogą być one spowodowane przez patologie ślinianek bądź też innego rodzaju choroby ogólnoustrojowe. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że osoby, które mają bardzo sucho w jamie ustnej, bardzo często prowadzą niehigieniczny tryb życia. Mowa tutaj o dużej ilości stresu bądź też skłonności do używek.

Suchość w ustach bardzo często bywa jednym z pierwszych objawów odwodnienia. Organizm, który ma zmniejszoną podaż płynów, stara się je oszczędzać poprzez ograniczenie produkcji śliny. Odwodnienie bardzo często dotyka także ludzi starszych, którzy mają mniejsze uczucie pragnienia.

Uczucie suchości w ustach może być także wywoływane przez różne rodzaje leków – między innymi leki moczopędne, przeciwalergiczne czy też przeciwastmatyczne. Warto poruszyć ten problem z lekarzem, który dobierze odpowiedni sposób terapii.

Suchość w ustach może być także objawem takich schorzeń jak nadczynność tarczycy, AIDS, niedobory witamin, a także zaburzenia psychiczne.

Jak zwalczyć suchość w ustach?

Aby skutecznie poradzić sobie z tym problemem, należy znaleźć jego przyczynę. Niestety, odnalezienie źródła problemu to nie wszystko. Czasem trzeba zastosować również leczenie objawowe, która przynosi oczekiwane efekty.

Jeśli przyczyną suchości w ustach jest dysfunkcja ślinianek, można zastosować leki, które mają za zadanie pobudzenie produkcji śliny. Dzięki temu znacznie można poprawić nawilżenie. W przypadku leczenia objawowego większość chorych wykorzystuje substytuty śliny, które najczęściej przybierają postać żelu. Ich zadaniem jest łagodzenie podrażnień, a także zapewnienie poczucia nawilżenia. Dodatkowo, mogą one posiadać składniki, które zabezpieczają jamę ustną przed pojawieniem się próchnicy.

Jak widać, istnieje wiele sposobów na walkę z niedostatecznym nawilżeniem jamy ustnej.