Nie da się ukryć, że spuchnięte dziaslo przy zebie to bardzo duży problem. Czasem źródłem problemu jest brak higieny jamy ustnej i próchnica, lecz bywa, że problem pojawia się niespodziewanie u pacjentów, którzy bardzo dbają o higienę. Co zrobić, by sobie pomóc? Czy od razu trzeba iść do lekarza?

Możliwe przyczyny obrzęku wokół zęba i na dziąśle

Istnieje wiele możliwych przyczyn obrzęku wokół zęba i na dziąśle. Najczęściej problem tkwi w bardzo zniszczonym zębie. Rozwiązaniem może okazać się wyłącznie jego usunięcie. Czasem lekarz podejmuje wyzwanie i ostateczną próbę uratowania zęba za pomocą leczenia kanałowego. Nie zawsze będzie to skuteczne. Nieleczone wcześniej zęby z martwą miazgą mogą okazać się niemożliwe do uratowania. Podobnie zapalenie przyzębia lub węzłów chłonnych. Wiele osób ma tendencje do bagatelizowania problemów zdrowotnych związanych z zębami. Tymczasem z takim podejściem można nawet stracić życie. Jeśli lekarz w porę nie poda antybiotyku, może rozwinąć się zakażenie całego organizmu.

Leczenie obrzęku wokół zęba i sposoby łagodzenia związanego z nim bólu

Kiedy pacjent skarży się na spuchnięte dziaslo przy zebie, trzeba znaleźć sposób na zmniejszenie opuchlizny i bólu. Leczenie obrzęku wokół zęba powinno zostać wdrożone jak najszybciej. Im dłużej pacjent zwleka z wizytą u lekarza, tym trudniej jest przywrócić zdrowie. Można złagodzić ból poprzez płukanie jamy ustnej specjalnym płynem albo używanie specjalistycznej maści, jednak są to wyroby na receptę. Można również poprosić o radę farmaceutę, który ma odpowiednią wiedzę, aby pomóc pacjentowi, który z jakiegoś powodu nie może dotrzeć do lekarza. Najczęściej jednak okazuje się, że tylko kontakt z dentystą i działania wykonane przy zębie pomogą na dłuższą metę. Warto wiedzieć, że jeśli przy zębie jest poważny stan zapalny, znieczulenie do ekstrakcji może nie zadziałać. Warto wtedy rozważyć usuwanie zęba w znieczuleniu ogólnym, czyli narkozę.

Domowe sposoby na spuchnięte dziąsła – zioła, płukanki

Kiedy spuchnięte dziaslo przy zebie nie dokucza bardzo mocno, należy sięgnąć po metody bardziej naturalne. Od zarania dziejów ludzie sięgali po zioła, które okazywały się niezwykle pomocne w wielu różnych sytuacjach. Jeśli chodzi o opuchliznę dziąseł warto kupić rumianek i szałwię. Oczywiście w bardziej skomplikowanych przypadkach te zioła, niestety, nie okażą się pomocne. Jeśli problemem jest bardzo zepsuty ząb, który trzeba usunąć, płukanie szałwią i rumiankiem nie pomoże. Natomiast w mniej skomplikowanych przypadkach zdecydowanie warto spróbować i dać sobie szansę na naturalne rozwiązanie swojego kłopotu. Na pewno nie wolno lekceważyć opuchlizny na dziąsłach, ponieważ może to źle się skończyć dla pacjenta. Nie brakuje osób, które straciły zdrowie i życie, ponieważ zlekceważyły problem z bolącym zębem lub opuchnięte dziąsła. Dlatego warto systematycznie dokonywać oględzin swojej jamy ustnej w poszukiwaniu śladów próchnicy oraz opuchlizny na dziąsłach, by w porę zareagować. Nie ma sensu czekać!