Zęby mądrości, czyli ósemki, pełnią funkcje taką samą jak reszta zębów. Jednak, w przeciwieństwie do pozostałych, są one bardziej problematyczne. Czasami nie chcą się wyrżnąć, ponieważ w łuku zębowym jest za mało miejsca dla nich. Często jednak nie sprawiają żadnych kłopotów i pojawiają się bezobjawowo. Dlatego pojawia się pytanie czy trzeba usuwać zęby mądrości, czy może pozostawić je w spokoju.

Co robić z zębami mądrości?

Sposób postępowania z zębami mądrości jest bardzo indywidualny. Jeśli ósemki są zębami częściowymi, lub całkowicie zatrzymanymi, należy je usunąć. Zapobiega to powstawaniu stanów zapalnych, próchnicy zębów, które sąsiadują z zębami mądrości, a także bólowi związanemu z wyrzynaniem. Powinno się co jakiś czas je kontrolować za pomocą zdjęć pantomograficznych. Każdy, kto ma zdrowe, prawidłowo wyrżnięte ósemki i zastanawia się czy trzeba usuwać zęby mądrości, powinien wiedzieć, że nie ma do tego wskazań. Jeśli ósemki nie powodują stłoczeń zębów i nie przysparzają żadnych dolegliwości oraz są prawidłowo umiejscowione w łuku zębowym nie należy ich usuwać.

Czym są zęby mądrości?

Zęby mądrości to potoczna nazwa trzecich zębów trzonowych człowieka, czyli ósemek. Prawie każdy z nas ma cztery zęby mądrości, które umieszczone są na końcu każdej żuchwy i szczęki. Jeśli nie sprawiają żadnych problemów, mogą być całkiem niezauważalne dla człowieka. Może być też tak u niektórych ludzi, że zęby te w ogóle się nie wyrzynają, tylko pozostają w kości.

Wskazania do usunięcia zębów mądrości

W przypadku, kiedy ósemki nie chcą się wyrznąć z powodu braku miejsca w łuku zębowym, pozostają w kości, ale tylko częściowo, czym sprawiają ból i stany zapalne otaczających tkanek miękkich, to odpowiedź na pytanie czy trzeba usuwać zęby mądrości, brzmi tak.

Nieusunięte mogą doprowadzić do stanu, który nie sprzyja samooczyszczaniu i w okolicy tych ósemek powodować będą na pewno namnażanie się bakterii. W takim przypadku usunięcie ich jest po prostu konieczne.

W jakim wieku rosną zęby mądrości?

Zęby mądrości, czyli ósemki, wyrastają jako trzecie zęby trzonowe. Pojawiają się zazwyczaj między siedemnastym a dwudziestym piątym rokiem życia. Jednak dla każdego jest to bardzo indywidualna sprawa. Dzieje się to przeważnie w czasie, kiedy kończy się proces dojrzewania.

Zęby te pojawiają się najczęściej, kiedy szczęka i żuchwa są w pełni ukształtowane. Może się zdarzyć również tak, że ich wyrzynanie powoduje rozstawienie pozostałych zębów, obrzęk dziąseł i krwawienie, a także ucisk na nerw, który powoduje ból.

Jakie są objawy wyrzynania zębów?

Pierwszym i podstawowym objawem jest opuchlizna, nawet połowy twarzy i zaczerwienienia. Występują także krwawienia dziąsła spowodowane tym, że trzonowiec je przebija. Może wystąpić wyższa temperatura, powiększenie węzłów chłonnych, ropna wydzielina, która ma charakterystyczny smak i zapach.

Człowiek odczuwa również ból całej szczęki, któremu towarzyszy uczucie rozpierania. Ból ten bardzo szybko promieniuje na zatoki i ucho. U niektórych ludzi wyrzynanie trwać może do czterdziestego roku życia. I wtedy należy się zastanowić czy trzeba usuwać zęby mądrości.