Przebarwienia na zębach powodują wiele kompleksów i sprawiają, że zęby – choć zdrowe – wyglądają nieestetycznie. Mogą również świadczyć o początkach choroby. Przebarwienia na zębach -przyczyny i sposoby leczenia poznasz, czytając poniższy artykuł.

Czym są przebarwienia zębów?

Przebarwienia na zębach to odbarwienia, które powstają na powierzchni szkliwa. Czasami pojawiają się na jednym zębie w postaci plamek lub obejmują cały ząb. Często zdarza się, że zmiana dotyczy wszystkich zębów w niemalże równym stopniu. Wtedy wszystkie zęby stają się szare, pożółkłe albo mają brązowawy odcień.

Przyczyny

Głównymi przyczynami przebarwień na zębach są nieprawidłowa dieta i brak odpowiedniej higieny jamy ustnej. Przebarwienia powstają dlatego, że barwniki z pokarmów i napojów wnikają w mikropęknięcia, które pojawiają się na szkliwie.

Palenie papierosów sprawia, że dym tytoniowy wnika w głąb zębów i zmienia ich barwę. Osad nikotynowy powoduje żółtobrunatną barwę zębów.

Picie kawy i herbaty w dużych ilościach również powoduje zmianę koloru zębów, choć nie jest ona aż tak bardzo widoczna, jak w wypadku tytoniu. Na kolor zębów ma także wpływ picie wina. Powszechnie uważa się, że to czerwone wino wpływa na barwę zębów, ale to białe zawiera więcej kwasów, które sprawiają, że szkliwo staje się bardziej podatne na przebarwienia.

Silne barwniki zawarte są w wielu warzywach i owocach. Do przebarwień może prowadzić spożywanie w sporych ilościach owoców leśnych, wiśni i pomarańczy a także wielu warzyw: brokułów, buraków, marchwi.

Nie trzeba rezygnować z jedzenia dań, które zawierają składniki wpływające na kolor szkliwa. Dopiero spożywanie ich w dużych ilościach w połączeniu z brakiem higieny może doprowadzić do trwałych przebarwień na zębach.

Aby uniknąć nadmiernych przebarwień na zębach, które powodują pokarmy i napoje, warto w miarę możliwości myć zęby po każdym posiłku. W wypadku kawy i herbaty nie zawsze będzie to możliwe. Wtedy stomatolodzy zalecają przepłukanie ust, nawet samą wodą.

Przebarwienia na zębach -przyczyny już znamy, warto zatem zająć się leczeniem.

Leczenie

Aby pozbyć się przebarwień na zębach trzeba skonsultować się ze stomatologiem. Lekarz będzie w stanie ocenić stopień przebarwień a w trakcie wywiadu medycznego poznać ich przyczynę. To pozwoli dobrać odpowiednią metodę leczenia. Kiedy pojawiają się przebarwienia na zębach -przyczyny mogą determinować sposób ich usuwania.

Najtańszym sposobem na pozbycie się przebarwień jest skaling i piaskowanie. To zabiegi higienizacyjne, które i tak trzeba wykonać przed ewentualnym wybielaniem i może okazać się, że będą wystarczające.

Skaling to usuwanie kamienia nazębnego, który odkłada się najczęściej w przestrzeniach między zębami. Piaskowanie zaś pomaga usunąć przebarwienia. Efekt nie jest tak bardzo widoczny, jak w wypadku wybielania, ale na pewno pomoże dokładnie oczyścić zęby.

W zależności od kliniki stomatologicznej, pacjenci mają dostęp do kilku metod wybielania zębów przy pomocy lamp. Podczas zabiegu, który trwa zwykle około 45 minut, można wybielić zęby nawet o 14 tonów. Przy zachowaniu właściwej diety oraz higieny, zabieg może wystarczyć na około 2 – 3 lata.