Unikanie wszelkich chorób związanych z jamą ustną jest niezwykle ważne. Wykonanie zabiegów profilaktycznych, mających na celu redukcję ryzyka pojawienia się chorób, jest niezwykle ważne. W ten sposób, najczęściej niebolesnymi lub mało bolesnymi zabiegami, jesteśmy w stanie uniknąć inwazyjnych, długotrwałych i często bolesnych procesów leczenia, które dużo lepiej jest znać wyłącznie z opowieści. Niestety, sporadycznie zdarza się, że z różnych powodów dojdzie do zaniedbań – wtedy konieczne jest przeprowadzenie odpowiedniego leczenia.

Do gamy chorób z zakresu stomatologii zalicza się także choroby dziąseł, które mogą spowodować poważne szkody w jamie ustnej pacjenta. Dowiedz się, jakie są przyczyny powstawania chorób dziąseł i dlaczego profilaktyka w ich przypadku jest niezwykle ważna.

Zapalenie dziąseł

Zapalenie dziąseł jest poważną chorobą, która w konsekwencji prowadzi do paradontozy – nazywanego także zapaleniem przyzębia. Zapalenie dziąseł to etap choroby dziąseł, na którym można jeszcze podjąć skuteczną drogę leczenia – wystarczy w odpowiednim momencie skontaktować się ze stomatologiem, który dokona rozeznania i opracuje skuteczną drogę leczenia.

Choroba ta powoduje stopniowe uszkadzanie tkanki dziąseł, jednak na etapie zapalenia dziąseł choroba jest odwracalna. Skażenie tkanek na tym etapie nie objęło jeszcze sporych ilości tkanek, przez co ich wyleczenie jest możliwe. Niestety, brak podjęcia działań w celu zapobiegania dalszego rozwoju choroby może spowodować zapalenie przyzębia, nazywane paradontozą.

Jakie są przyczyny zapalenia dziąseł?

Zapalenie dziąseł, podobnie jak przykładowo próchnica, ma swoje źródło w kamieniu nazębnym. Nagromadzony kamień nazębny jest miejscem, w którym gromadzą się duże ilości szkodliwych bakterii. W jamie ustnej znajduje się ich bardzo dużo, jednak to właśnie te bakterie stanowią największe zagrożenie. Celem dalszej analizy przyczyn zapalenia dziąseł warto zorientować się, co jest powodem odkładania kamienia nazębnego.

Do przyczyn odkładania kamienia nazębnego zalicza się przede wszystkim nieodpowiednia higiena jamy ustnej, która nie gwarantuje skutecznego wymiatania płytki nazębnej z powierzchni zębów. Dodatkowo, niepodejmowanie zabiegów takich jak skaling czy piaskowanie jest kolejnym powodem, dla którego kamień nazębny narasta.

Profilaktyka chorób dziąseł

Aby zapobiegać chorobom dziąseł, zaleca się zorientowanie się, w jaki sposób należy prawidłowo przeprowadzać higienę jamy ustnej. Zdobyte informacje należy natychmiastowo wdrożyć, by cieszyć się pięknym i zdrowym uśmiechem.