Zmiana barwy języka oraz pojawienie się na jego powierzchni nalotu może mieć związek zarówno z dość błahą, jak i poważną przyczyną. Zmiany zatem zawsze wymagają odpowiedniej diagnostyki i podjęcia skutecznego leczenia. Co ważne, mogą występować nie tylko u dorosłych, ale również dotyczyć najmłodszych. Wówczas wielu rodziców zastanawia się nad tym, co oznacza żółty język u dziecka.

Żółty język – jak powstaje?

Jak wspomniano powyżej, przyczyny powstawania zmian mogą być bardzo różnorodne, w tym również dość poważne. Wielu rodziców zatem słusznie zastanawia się nad tym, co oznacza żółty język u dziecka. Powinni oni jednak wiedzieć, że w większości przypadków zmieniony kolor języka ma związek z brakiem odpowiedniej higieny jamy ustnej oraz nieprawidłową dietą.

Jednak, odmienny od fizjologicznego kolor języka może mieć również związek z zaburzeniami prawidłowego trawienia czy występowaniem chorób o charakterze ogólnoustrojowym, w tym na przykład związanych z układem krążenia czy nowotworami. Żółty nalot na języku jest to tak zwany stan obłożonego języka, który przestaje być wilgotny, jasnoróżowy i gładki. Zmiany mogą mieć podłoże bakteryjne lub być wynikiem wpływu drożdżaków na ludzki organizm.

Żółty nalot na języku może mieć również związek z infekcją. W takim przypadku objawom towarzyszy zwykle ból gardła i nieżyt nosa. Zmiana koloru języka może nastąpić również na skutek przyjmowania niektórych leków, w tym choćby antybiotyków czy preparatów witaminowych. Nie bez znaczenia jest w tym wypadku stosowanie diety ubogiej w płyny, których ilość powinna być w czasie choroby dodatkowo zwiększana.

Zmiana koloru języka może również nastąpić na skutek spożycia pożywienia zawierającego substancje barwiące, w tym curry czy kurkumy. Zastanawiając się nad tym, co oznacza żółty język u dziecka, rodzice powinni mieć świadomość, że objawy te mogą mieć związek z istnieniem poważnych schorzeń, w tym: nieprawidłowej pracy wątroby, dwunastnicy, żołądka czy pęcherzyka żółciowego.

W tym przypadku zmianie koloru języka zwykle towarzyszy ból brzucha, wzdęcia, zgaga oraz wymioty. Pojawianie się nalotu na języku może również wskazywać na refluks żołądkowy lub zakażenie bakteriami Helicobacter pylori.

Jak się pozbyć żółtego nalotu na języku?

Jak wspomniano powyżej, zmiana koloru języka może mieć różnorodne przyczyny. Jeżeli źródłem zmian jest nieprawidłowa dieta, konieczne jest spożywanie większej ilości płynów lub modyfikacja jadłospisu. Poza tym, skutecznym sposobem na usuwanie nalotu z języka jest staranna higiena jamy ustnej. Konieczne jest zatem dokładne szczotkowanie zębów oraz stosowanie nici i płynów dentystycznych. Wśród wielu domowych sposobów walki z nalotem na języku wymienić można choćby płukanie jamy ustnej wodą utlenioną.

Jak zapobiec żółtemu językowi?

W przypadku dzieci, podobnie jak u dorosłych konieczne jest staranne szczotkowanie zębów oraz stosowanie specjalnych płynów dentystycznych. W diecie maluchów konieczne jest ograniczenie ilości cukru oraz barwników spożywczych. Należy również pamiętać o tym, że zmiana języka może mieć związek z ekstrakcją zęba. W tym przypadku ma charakter przejściowy i powinna samoistnie ustępować. W przeciwnym razie konieczna jest konsultacja stomatologiczna.