Demineralizacja szkliwa może dotknąć każdego z nas. Jest to schorzenie tak powszechne, że jego pojawienie się nie stanowi właściwie dla nikogo zaskoczenia. Jest to jedna z przypadłości, która czasami jest wliczona do chorób związanych ze zmianami cywilizacyjnymi i zmianami wprowadzonymi na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat w ludzkiej diecie. Na czym polega demineralizacja? Jakie są jej przyczyny? I najważniejsze – jak przebiega leczenie i jak jej zapobiegać?

Demineralizacja szkliwa — na czym polega?

Szkliwo to dość gruba warstwa ochronna miazgi zębowej. To właśnie ona ma bezpośredni kontakt z przyjmowaną żywnością i napojami. Jest ona najtwardszą substancją w ludzkim organizmie. Budują ją jony wapnia i jony fosforanowe. Demineralizacja szkliwa to po prostu pojawienie się w nim ubytków. W związku z nimi szkliwo zostaje osłabione, staje się cieńsze, a w niektórych miejscach po prostu go nie ma. To oznacza, że wrażliwa na ból miazga zębowa jest odsłonięta.

Demineralizacja zębów — przyczyny

Zanim zajmiemy się tym, jak wygląda leczenie demineralizacja szkliwa, powinniśmy wyjaśnić sobie jej przyczyny. Bardzo często problemem jest niewłaściwa dieta. Duże ilości cukru sprawiają, że w jamie ustnej tworzą się doskonałe warunki do intensywnego rozwoju bakterii. Z kolei napoje gazowane mają kwaśny odczyn, który przyczynia się do wypłukiwania wapnia z zębów i osłabiania szkliwa. To samo dotyczy spożywania soków owocowych i kwaśnych produktów takich, jak: cytryny, limonki, grejpfruty. Do tego jeszcze dochodzą błędy w higienie jamy ustnej.

Regularne i dokładne szczotkowanie zębów umożliwia usuwanie nagromadzonych bakterii i płytki nazębnej. By było skuteczne, powinno się wykonywać je do godziny po posiłku. Jeśli jest ono przeprowadzone zbyt późno lub jest niewystarczająco dokładne, to można spodziewać się, że nie będzie miało ono tak dobrego rezultatu, jak powinno. Kolejną przyczyną jest wiek oraz pojawienie się ubytków próchnicznych. Do pojawienia się demineralizacji szkliwa mogą też przyczynić się choroby, w tym: niedoczynność tarczycy oraz refluks jelitowo – żołądkowy.

Jak przeciwdziałać demineralizacji szkliwa — demineralizacja szkliwa leczenie

Demineralizacji szkliwa można zapobiegać na bieżąco. Najlepiej jest po prostu dbać o regularne i dokładne szczotkowanie zębów po każdym posiłku. Dzięki temu można uniemożliwiać gromadzenie się płytki nazębnej oraz rozwój bakterii. Można też usuwać cząsteczki kwasów, nim zdążą one przyczynić się do demineralizacji. Pomocne będzie też utrzymanie odpowiedniej diety, która jest uboga w pokarmy niszczące szkliwo.

Zdarza się jednak, że demineralizacja pojawia się pomimo podjętych kroków. Wtedy konieczne jest zdecydowanie się na leczenie. Początkowo można przeprowadzić je samodzielnie, np. włączając do swojej codziennej higieny pastę i płukanki z fluorem. To może doraźnie pomóc, ale najprawdopodobniej nie obędzie się bez ingerencji stomatologa. Przeprowadzi on zabieg fluoryzacji. Fluor może wbudować się w strukturę zęba i wzmocnić szkliwo w miejscach, w których zostało osłabione.