Nie tylko chrapanie, ale i zgrzytanie zębami, może skutecznie przeszkodzić w zażywaniu nocnego wypoczynku. Okazuje się, że bruksizm to coraz częstsza dolegliwość zarówno wśród młodych dorosłych, jak i dzieci. Warto z nią walczyć, ponieważ może nie tylko prowadzić do znacznie poważniejszych schorzeń, a także współistnieć z innymi chorobami. Jak sobie z tym radzić?

Co to jest bruksizm?

Terminem tym określa się dolegliwość, jaką jest nadmierne zaciskanie zębów, co zazwyczaj wiąże się także ze zgrzytaniem, ponieważ w wyniku pocierania zębami dolnej szczęki o szczękę górną pojawia się charakterystyczny dźwięk, który dla wielu osób jest po prostu nieprzyjemny i trudny do wytrzymania. Natomiast sama osoba zgrzytająca zazwyczaj nie zdaje sobie z tego sprawy, ponieważ bruksizm daje o sobie znać przede wszystkim w czasie snu. Tym samym faktycznie cierpi również osoba, z którą dzielimy łóżko. Zgrzytanie może więc być równie męczące i uciążliwe jak chrapanie, a także nieść poważne konsekwencje zdrowotne. Dlatego wymaga leczenia bruksizm jak sobie radzić?

Dlaczego zgrzytam zębami w nocy?

Wiemy już czym jest bruksizm jak sobie radzić z tą przypadłością? Warto przede wszystkim poznać przyczyny tego zjawiska, choć tak naprawdę nie są one do końca znane. Niemniej przyczyn bruksizmu upatruje się głównie w codziennym stresie, który towarzyszy nam w domy czy w pracy. Różne stresogenne sytuacje mogą wpływać na to, że odreagowujemy je również właśnie w czasie snu i to w postaci zgrzytania. Inną przyczyną, którą wskazują naukowcy, są wady zgryzu, wady jamy ustnej, a także niewłaściwa dieta czy nietolerancja pokarmowa.

Na zgrzytanie może mieć także wpływ niedobór magnezu, nieprawidłowe wypełnienie zębów, źle dopasowana proteza, a także predyspozycje genetyczne – jeśli ktoś w naszej rodzinie zgrzytał, to większe prawdopodobieństwo, że i nas dotknie ta dolegliwość. Dlaczego jeszcze zgrzytamy zębami? Wpływ na to mają także różnego rodzaju nerwice, nałogi, w tym palenie i nadużywanie alkoholu, a także samotność – osoby samotne zgrzytają znacznie częściej.

Sposoby na zgrzytanie zębami w nocy

Jak więc widać przyczyn tego schorzenia może być bardzo wiele, może także łączyć się z innymi chorobami, dlatego bardzo ważne jest, aby je właściwe zdiagnozować. Oprócz ustalenia przyczyny konieczne jest także złagodzenie objawów bruksizmu, ponieważ prowadzi on miedzy innymi do ubytków w szkliwie, co jest przyczyną próchnicy. Temu może zaradzić przede wszystkim dentysta. Natomiast warto także poszukać u siebie przyczyny tej dolegliwości.

Bruksizm jak sobie radzić na co dzień, aby nie uprzykrzać snu osobie dzielącej z nami sypialnię? To pytanie nurtuje każdego, kto nie sypia sam. Dlatego warto wprowadzić do swojego codziennego planu dnia zajęcia i czynności, które rozładują gnębiące nas napięcie, pomocna może być także wizyta u psychologa. Zalecane są także specjalne masaże i ćwiczenia, które zrelaksują mięśnie twarzy, a także karku i szyi. Możemy między innymi klaskać językiem, szczypać policzki, rozchylać i zamykać usta czy wychylać żuchwę do przodu.