Odwapnienie szkliwa może dotknąć osoby w każdym wieku. Wprawdzie jedną z jego przyczyn może być wiek, ale dość często zdarza się, że dotyka ono także najmłodszych. Zdarzają się dzieci, których mleczne zęby są odwapnione. Dieta złożona głównie z mleka, czyli znanego wszystkim źródła wapnia wcale nie rozwiązuje tego problemu. Jak wygląda odwapnienie szkliwa u dzieci? Jak sobie z nim radzić? Jak chronić przed nim dziecko?

Odwapnienie szkliwa

Odwapnienie szkliwa u dzieci zdarza się częściej, niż mogłoby się wydawać. Szkliwo zębów to najtwardsza substancja w całym organizmie. Jego zadaniem jest ochrona zębiny przed działaniem czynników zewnętrznych. To właśnie ono oddziela ją od wszystkiego, co znajduje się w jedzeniu. Gdy szkliwo ulega odwapnieniu, staje się ono słabsze. Może ono być cieńsze, a w niektórych miejscach może nawet dojść do pojawienia się w nim dziur. Wtedy właśnie odsłonięta zostaje zębina, która reaguje bólem m.in. na zmianę temperatury, czyli np. na spożycie zimnych lub gorących napojów. Odwapnienie pojawia się początkowo jako biała plamka, która jest początkiem choroby próchnicowej. Z czasem może dojść do jej rozwoju, co będzie skutkowało koniecznością wstawienia plomby.

Odwapnienie zębów – przyczyny

Przyczyn odwapnienia szkliwa jest kilka. Pierwszą z nich jest płytka nazębna, w której znajdują się liczne bakterie produkujące kwasy. Ich działanie jest oczywiste – powodują one demineralizację szkliwa poprzez wypłukiwanie z niego wapnia. Podobnie działają kwaśne potrawy, soki owocowe oraz napoje gazowane. Tych ostatnich w diecie dzieci zwykle nie ma zbyt dużo, ale trzeba mieć świadomość, że nie zaleca się ich spożycia nie tylko ze względu na wysoką zawartość cukrów, ale również na obecność dwutlenku węgla. Odwapnienie szkliwa u dzieci często też pojawia się w miejscach, w których do zębów przylega aparat ortodontyczny. Szczególnie trudno jest je dobrze wyczyścić podczas codziennego szczotkowania, więc jest ono

Odwapnienie szkliwa leczenie

Odwapnienie szkliwa należy leczyć. Im wcześniej podejmie się działanie, tym mniejsze będą jego skutki. Najlepiej jest oczywiście zapobiegać pojawieniu się zmian. Można to zrobić poprzez regularne szczotkowanie zębów i nitkowanie ich. Usuwanie płytki nazębnej zmniejsza ilość bakterii znajdujących się w jamie ustnej. Dobrze jest też wprowadzić zmiany w diecie dziecka i ograniczyć nadmierne spożycie soków owocowych, które mogą zawierać wysokie stężenie kwasów owocowych.

Dla zdrowia zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest spożywanie wody. Kiedy zmiany już się pojawią, konieczna jest remineralizacja szkliwa. Wykorzystuje się do niej preparaty fluorkowe o wysokim stężeniu fluoru. Zwykle preparaty te są stosowane przez specjalistów w gabinetach dentystycznych. Jony fluoru mogą utwardzić powierzchnię szkliwa. Kolejną metodą jest tzw. infiltracja próchnicy. Polega ona na uzupełnieniu szkliwa przy pomocy specjalnej żywicy, która zabezpiecza przed dalszym rozprzestrzenianiem się zmian. Plombowanie zębów jest potrzebne wyłącznie, gdy rozwinie się próchnica.