Strach przed wizytą u dentysty to bardzo często występujący w społeczeństwie lęk, który dotyka zarówno osoby dorosłe, jak i małe dzieci czy też starszą młodzież. Prawdopodobnie każdy z nas w swoim życiu spotkał osobę, która wzdrygała się na samą myśl o nadchodzącej wizycie u stomatologa lub unikającą takiej wizyty na wszelkie znane jej sposoby. Być może też sami się z tego typu lękiem zmagamy.

Co to jest dentofobia?

Dentofobia to określenie odnoszące się do bardzo często występującego panicznego lęku związanego z wizytami u lekarza dentysty. Lęk ten skupia się nie tylko na samej wizycie, ale może także dotyczyć strachu przed umawianiem się na wizytę, zabiegami, które przeprowadzane są w obszarze jamy ustnej, a także samych narzędzi czy też zwykłego kontaktu z lekarzem. Dentofobia u dzieci i dorosłych może być przykra w skutkach, bo doprowadza do unikania wizyt kontrolnych i odwiedzania lekarza dopiero wtedy, gdy sytuacja zdrowotna jest już ciężka i prawdopodobnie utrudnia normalne funkcjonowanie.

Przyczyny dentofobii

Strach przed dentystą wynika zazwyczaj z nieprzyjemnych doświadczeń z przeszłości w gabinetach dentystycznych, które kojarzone są z bólem i czymś nieprzyjemnym. Na występowanie tego lęku mają również stereotypy, które nieustannie krążą w społeczeństwie. Wyrywanie zębów, igły i inne tego typu skojarzenia wpływają na podnoszący się poziom stresu wraz ze zbliżającą się datą wizyty. Dentofobia u dzieci natomiast może również występować w wyniku negatywnego nastawienia samych rodziców do takich wizyt – jeśli oni się tego boją, dziecko z dużym prawdopodobieństwem zacznie się tego obawiać.

Objawy dentofobii

Osoby dorosłe zmagające się z dentofobią bardzo często wraz ze zbliżającym się terminem wizyty odczuwają silny stres i w przypływie paniki odwołują wizytę u lekarza. Mogą cierpieć w tym czasie na bóle brzucha czy problemy ze snem i trawieniem, a także na objawy związane z lękiem np. nadpotliwość.

Dentofobia u dzieci – jak się objawia?

Istnieje wiele cech w zachowaniu dziecka, odmiennych nieco od objawów osób dorosłych, które sugerują dentofobię. Dziecko może być nieposłuszne i opierać się, gdy wymaga się od niego otworzenia ust w celu przeprowadzenia kontroli dentystycznej, ale także wyrywać się rodzicom, kłaść się na podłodze, płakać i krzyczeć czy też próbować wyjść z gabinetu. Nieprzyjemna atmosfera w pomieszczeniu, podejście samego lekarza i rodziców także może powodować u dziecka rosnący stres i panikę.

Sposoby radzenia sobie z dentofobią

W przypadku dentofobii dziecięcej warto przede wszystkim zadbać o to, by wizycie towarzyszyła przyjemna atmosfera. Dobrze jest też w miarę regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny na wizyty kontrolne – tym samym maluch przyzwyczai się do nich oraz uniknie się sytuacji, w której przychodzimy na pierwszą wizytę z poważnym problemem, przez co nie będzie to dla niego traumatyczne. Warto zdecydować się na takiego specjalistę, który cieszy się pozytywnymi opiniami wśród ludzi i który uznawany jest za sympatycznego.