Kamień, który gromadzi się na zębach, należy regularnie usuwać. Jego zaleganie na powierzchni zębów może przyczynić się do powstawania próchnicy. Poza tym jest nieestetyczny a zęby pokryte kamieniem wyglądają na niezdrowe. O tym, od czego jest kamień na zębach i jak mu zapobiegać, przeczytasz poniżej.

Z czego robi się kamień na zębach?

Gromadzenie się kamienia na zębach to proces naturalny. Zachodzi u każdego, ale w różnym stopniu. Gdy zaczyna zalegać na zębach, może doprowadzić do groźnych schorzeń jamy ustnej.

Kamień nazębny powstaje w wyniku reakcji śliny ze ścierającą się płytką nazębną. Gromadzi się w miejscach trudno dostępnych dla szczoteczki do zębów. Główną przyczyną zalegania kamienia jest niewłaściwa higiena jamy ustnej.

Wiedza o tym, od czego jest kamień na zębach, pozwala skutecznie ograniczyć jego powstawania i przyczynia się do zachowania zdrowych zębów.

Jak usunąć kamień na zębach?

W każdym gabinecie stomatologicznym można usunąć kamień zalegający na zębach. W dużych centrach dentystycznych zajmują się tym higienistki stomatologiczne. W małych gabinetach kamień zwykle usuwa lekarz.

Każdy pacjent może w ramach opieki NFZ usunąć kamień raz w roku. Jednak u wielu osób problem wraca znacznie wcześniej, dlatego większość stomatologów zaleca wykonywanie skalingu dwa razy w roku.

Zabieg zwykle przeprowadza się przy pomocy ultradźwiękowego skalera. Jest bezbolesny, ale nieprzyjemny. Kamień gromadzi się w okolicy dziąseł, które są bardzo wrażliwe. Osoby z nadwrażliwością zębów również mogą odczuwać ból podczas usuwania kamienia. Wiele zależy od indywidualnych predyspozycji pacjenta i tzw. progu bólu.

Istnieją również domowe sposoby na walkę z kamieniem. To raczej zapobieganie niż pozbywanie się problemu, ale jest równie ważne. Te metody, zwłaszcza stosowane regularnie, mogą sprawić, że kamień nie będzie się tworzyć. Podstawowym jest bieżąca higiena zębów. Do mycia należy używać pasty z fluorem i odpowiedniej szczoteczki. Najskuteczniejsze są szczoteczki soniczne.

Dobrym sposobem na higienę jamy ustnej jest płukanie jej olejem kokosowym. Dzięki temu można pozbyć się z zębów bakterii wpływających na powstawanie płytki nazębnej a potem kamienia.

Jak zapobiec osadzaniu się kamienia na zębach?

Istnieją dwa podstawowe sposoby na zapobieganie tworzenia się kamienia nazębnego: higiena i dieta. Wiedząc, od czego jest kamień na zębach, można samodzielnie zadbać o to, by nie gromadził się na powierzchni zębów.

Prawidłowe szczotkowanie zębów, minimum dwa razy dziennie, sprawia, że płytka nazębna jest usuwana i nie przekształci się w kamień. Do tego warto również nitkować zęby, ponieważ szczoteczka może nie dotrzeć wszędzie tam, gdzie gromadzą się zanieczyszczenia. Stosowanie płynów dentystycznych również wypłukuje osad oraz płytkę nazębną.

Kamień powstaje najczęściej na zębach osób, które piją znaczne ilości kawy i herbaty a także palą papierosy. Dlatego powinny one, jeśli nie mogą ograniczyć tych używek, szczególnie dbać o higienę jamy ustnej i ograniczać rozwój kamienia nazębnego przy pomocy środków do mycia zębów.